بازی، سادهترین و دردسترسترین ابزار ی نیاز به تفریح و شادبودن دانشآموزان است .
نیاز به شادی و تفریح همان نکتۀ مغفول ماندهای است که بیتوجهی به آن میتواند فعالیتهای آموزشی و حتی شور و اشتیاق آنها برای آمدن به مدرسه را متأثر سازد.
فراهم کردن زمینۀ شادبودن دانشآموزان و توجه به این نیاز اساسی در ابتدای روز میتواند شوق آنها را برای یادگیری مطالب آموزشی بالا ببرد.صبح اول وقت بهترین فرصت یادگیری دانشآموزان است.مجموعه فعالیتهایی از قبیل قصهگویی و داستانخوانی با مشارکت دانشاموزان، اجرای نمایشهای کوتاه، خواندن سرودها و شعرهای کوتاه مجالهایی هستند که خواب و کسالت را از دانشآموزان دور میکند.
بچهها در مدرسه از هر فرصتی برای بازی استفاده میکنند، نه تنها در زنگهای تفریح، بلکه در ساعتهای کلاس و درس.
معمولاً در چنین شرایطی بهخصوص در ساعات کلاسی، این موضوع باعث سرزنش دانشآموزان از سوی معلم کلاس و اولیای مدرسه میگردد. در حالی که اگر مسئولین مدرسه به این خواسته توجه کنند، نه تنها نیاز دانشآموزان برآورده میشود، بلکه آنها از بودن در فضای مدرسه احساس شادمانی و لذت میکنند و درعین حال به قوانین و چارچوبهای انظباطی مدرسه نیز خللی وارد نمیشود.
بدین منظور بهتر است بازیهایی انتخاب شود که ویژگی جمعی و گروهی داشته باشند تا همۀ دانشآموزان کلاس درگیر شوند. همراه شدن معلم کلاس با دانشآموزان نه تنها لذت بازی را برای آنها بیشتر میکند بلکه موجب پیوند هرچه بیشتر او با دانشاموزان میگردد. برنامهریزی جهت استفاده بازیهای فکری نیز میتواند گزینه مناسبی برای زنگهای تفریح باشد.
قطعاً با ایجاد بستر مناسب علاقه و اشتیاق دردانشآموزان بهوجود خواهد آمد.
دانشآموزان ,مدرسه ,کلاس ,میتواند ,آنها ,نه ,نه تنها ,دانشآموزان است ,کلاس و ,به این ,معلم کلاس
درباره این سایت